Vačšinu ľudí, pri slovnom spojení auto hifi, napadne duniace auto, ktoré najskôr počuť, hlavne nízkymi frekvenciami, a až potom ho vidno. Súčasné kvalitné auto-hifi však nie je len o hlasných basoch, ale najmä o priblížení sa zvuku v aute ku kvalitnému domácemu hifi, dokonca ho môže aj prekonať. Kvalitným domácim hifi mám na mysli dva dobré stereo reproduktory, ktoré dokážu verne reprodukovať nahrávku, nie soundbary a iné novodobé nezmysly. Aktuálne je väčšina nových modelov vozidiel, vrátane príplatkových audio systémov značiek Canton, Harman Kardon, Meridian, Burmester, Bang Olufsen, Dynaudio, či Bowers&Wilkins, atď od výroby zvukovo naozaj veľmi biedna. Prvý dojem, ktorým nové auto na človeka pôsobí je však opačný – vďaka príjemnému interiéru a efektným mriežkam príplatkového audia sa väčšine ľudí  páči aj ostré  „cinkanie“ výškových reproduktormi, či na prvý posluch výrazná basová zložka, ktoré však skôr dunia a s reálnym, presným basom nemajú absolútne vôbec nič spoločné. Ale už po pár kilometrovej jazde po zoznámení sa s novým autom, Vám takýto zvukový prejav bude vadiť. Začnete nastavovať korekcie, zvýšite basy, výšky, potom ich uberiete, či nastavíte inak vstavaný equalizér, avšak nič nepomáha, skôr je to reálne ešte horšie a horšie. Je to dané viacerými faktormi : 1.) Reproduktory použité v autách od výroby nemajú nič spoločné s kvalitnými reproduktormi a súčiastkami používanými týmito renomovanými výrobcami v domácich produktoch.  Ide o reproduktory ktoré sú vyrobené najlacnejšie možným spôsobom – používajú sa plastové odliatky košov, malé priemery cievok, papierové membrány, penový záves, minimálna výchylka xmax. Prípadne, ak je použitý externý zosilňovač, jeho výkon je nedostatočný a skreslenie zvuku prichádza veľmi skoro. Prezentovaná značka za príplatkové audio je tak hlavne marketingový ťahák, ako zvýšiť zisky pomocou príplatkovej výbavy. Navyše problémom sú aj tie pekné efektné kovové mriežky s logom, ktoré majú menšiu perforáciu (niekedy ani nie 50 percent) oproti klasickým plastovým. O rôznych točiacich či výsuvných mechanizmoch a podobne, pod ktorými sa skrýva zvukovo podpriemerný miniatúrny 19mm výškový reproduktor sa radšej ani nejdem zmieňovať… Ďalšie veľké lákadlo je počet reproduktorov v aute, jednotlivý výrobcovia sa snažia zaujať neuveriteľnými neraz dvojcifernými číslami, veď čím viac, tým lepšie? Nie, ani to však nie je pravda, aj aparát s jedným párom komponentých dvojpásmových či 3-pásmových reproduktorov zahrá kvalitnejšie, dynamickejšie, čistejšie a dokonca aj hlasnejšie (ak je potrebné) ako systém s 21 reproduktormi. Aby som však len nekritizoval, je veľa modelov hlavne novších vozidiel, ktoré už od výroby majú vynikajúco navrhnuté umiestnenie reproduktorov.. Najlepšie sú na tom novšie Mercedesy tried C,E,S (modely w205,w213,w222 atď) a tiež väčšina Bmw, kde sú stredové repro umiestnené hore v dverách – približne v úrovni uší sediacich pasažierov. Basové reproduktory sú skryté napr. v priečke medzi motorom a kabínou alebo pod sedadlom a tým pádom nespôsobujú parazitné rezonancie dverí (kde je veľa pohyblivých prvkov). Bohužiaľ aj takéto sofistikované riešenie stroskotáva na použití katastrofálne nekvalitných reproduktoroch.
Foto reproduktorov použitých v Mercedes S coupe, model w217 s príplatkovou výbavou Burmester:
Foto reproduktorov použitých v Bmw 6GT, model G32, príplatková výbava Harman Kardon:
2.)  Automobily sú vďaka výbave, spĺňaniu bezpečnostných noriem, či prechodu k elektromobilite neustále ťažšie. V rámci znižovania hmotnosti už nemajú skoro akékoľvek akustické či tlmiace materiály, napríklad na plechových častiach dverí, a to nie je prípad len nižších tried, ale všetkých aj prémiových značiek. Skúste si zaklopať na plech dverí z vonkajšej strany napríklad na najnovšom Bmw, Volve či Mercedese. Zvuk plechu je rovnaký ako na Škode Favorit z roku 1989… Na drahších a prémiových modeloch ešte spred roku 2000, ak si napr. spomeniete na Mercedes E model  w124, či Bmw 5 model e34 boli na plechoch dverí z vnútornej strany aspoň z časti nalepené spevňujúce bituménové platne ktoré eliminovali vibrácie a rezonancie plechu. Foto dverí Bentley Continental bez akéhokoľvek tlmiaceho materiálu :
bty
Foto vonkajšieho plechu dverí z vnútornej časti na poslednom modeli BMW 5 G30 bez tlmiaceho materiálu okrem priestoru pod výstuhou na zamedzenie jej dotyku a vibrácií s vonkajším plechom:
montáž druhej vrstvy tlmiaceho materiálu sandwichovej štruktúry do BMW 5 G30:
3.)  Automobil čo sa týka akustiky je veľmi náročný priestor, pretože je to priestor pomerne malý, uzavretý a navyše obsahuje zvukovo veľmi nevhodné –  odrazivé materiály, ktorými sú rozmerné sklenené plochy, veľké a tenké plechové časti a opačne na strane druhej akusticky pomerne pohltivé materiály – koberce, sedadlá, tapacíry atď. Takýto priestor je akusticky nevhodný a potrebuje nielen použitie správnych reproduktorov čo sa týka parametrov, ale aj pomerne presné naladenie ich frekvenčného rozasahu. Ako je možné tento problém vhodne eliminovať? Akusticky upraviť priestor vytlmením najväčších rezonančných plôch, výrazne pomôže nielen zlepšeniu zvuku, ale aj zníži hluk počas jazdy a taktiež akustický komfort pri zatvorení vytlmených dverí je veľmi príjemným detailom. Najväčší vplyv na zlepšenie zvuku a zníženie hluku za jazdy má vytlmenie predovšetkým veľkých plechových plôch – podlahy, strechy, dverí, podbehov, atď. Aktuálne používané tlmiace hmoty už majú parametre, ktrorými bezproblémov odolávaju nevhodným podmienkam vo vozidle – po správnej aplikácii sa neodlepujú, ani nepijú vodu a nehnijú vo vlhkejších priestoroch napr. vo vnútri dverí vozidla. Doba použitia stavebných materiálov ako napríklad asfaltovych plátov, vystriekania pur penou či natlačenia molitanu je už dávno preč. Foto tlmenia:
Vždy je však potrebné nájsť určitý kompromis a zbytočne auto „nepretlmovať „, aby sa práve hmotnosť naďalej zbytočne nezvyšovala. Takýto spôsob tlmenia môže zvýšiť hmotnosť vozidla aj cez 100 kilogramov. Aktuálne sú na trhu špičkové produkty – reproduktory, zosilňovače, procesory, káblové sety. Avšak najpodstatnejšou vecou po každej kvalitnejšej inštalácií audia je jeho naladenie. Ani tie najlepšie a najdrahšie reproduktory Vám nezahrajú bez naladenia priamo v konkrétnom vozidle. Práve v tejto oblasti sa za posledné obdobie dosiahol výrazný progres a možnosti naladenia aparatúry s vhodným vybavením (mikrofón, zvuková karta, laptop, programy REW, Audiotec Fischer atď) sú naozaj obrovské a s perfektnými možnými výsledkami. Hlavnou nevýhodou vo vozidle je pozícia šoféra za volantom, pretože ten nesedí symetricky v strede, ale vždy vľavo – bližšie ku ľavým dverám a tým pádom aj k ľavým reproduktorom a naopak ďaleko od pravej strany. Aby znel zvuk reálne naozaj zpredu, ako pri domácej hifi zostave a nie zboku od ľavej strany dverí/reproduktora, je možné reproduktory bližšie od poslucháča časovo oneskoriť o pár milisekúnd a tým pádom dosiahnete pocit, akoby ste sedeli presne v strede v rovnakej vzdialenosti medzi oboma prednými reproduktormi. Na tatúto úpravu slúži procesor. Po takomto nastavení už zvuk akoby ani nevychádzal z reproduktorov, ale celá zvuková scéna sa nachádza priamo pred poslucháčom. V nových autách sa od výroby však najčastejšie stretneme opäť s najlacnejším jednoduchým riešením, výrobca do stredu prístrojovky namontuje malý celopásmový reproduktor a pustí doňho signál aj z ľavého aj spravého kanálu.Takže nemusí použiť ani žiadny procesor. Ako to potom hrá netreba ani opisovať… umiestnenie centrálneho reproduktoru v príplatkovom audiu Bang Olufsen v Bmw X7 foto6 Ďalšou výhodou procesoru je možnosť presne upraviť frekvenčné pásmo a vyhladiť všetky nedostatky – frekvenčné prepady alebo frekvenčné zvýraznenia vplyvom nevhodného prostredia v aute, ale aj nie úplne ideálneho umiestnenia jednotlivých reproduktorov. Na to slúži equalizér – vačšinou viac pásmový, zvášť na ľavý a pravý kanál. V praxi pri nastavení equalizéra sa používa ružový šum – čo je vlastne celé frekvenčné pásmo ktoré ľudské ucho dokáže zachytiť. Tento signál sa pustí cez reproduktory a pomocou kalibrovaného mikrofónu sa presne nastavia úrovne na equalizéri pre každý reproduktor zvlášť. Takže rôzne doporučenia nastavenia zvukového equalizéra do V alebo len tak podľa ucha naozaj v žiadnom prípade naozaj nefungujú. Možnosti kvalitných procesorov siahajú samozrejme oveľa ďalej, k ďalším funkciám sa možno neskôr bližšie rád vrátim/vysvetlím. príprava na ladenie pomocou ružového šumu cez kalibrovaný mikrofon Behringer v Bmw X5 G05:
V súčasnosti sa už do veľa obľúbených modeloch vyrábaju dokonca plug and play kvalitnejšie reproduktory alebo aj káblové zväzky bez akýchkoľvek zásahov do pôvodnej kabeláže a tým pádom nie je potrebné sa obávať o prípadnu stratu záruky. plug and play výškový reproduktor vs oem pôvodný výškový reproduktor z Bmw
foto prepojenia oem káblového zväzku k domontovanému zosiňovaču s procesorom Mercedes E kombi model S213: