Ako hrá v Lexus LC-500 oem Mark Levinson aparát? Na prvý posluch možno nie najhoršie, ale pri dobrých nahrávkach zrazu počujete rezonancie a plechové zafarbenie. Najväčší problém je však v detailoch – zvuk postráda výšky a je zastretý akoby hral za závesom. A to v tomto prípade ide ešte o jeden z najlepšich aparátov Mark Levinson v LC-500. Ostatné modely NX, RX, RZ,UX, ES či LBX sú na tom so zvukom ešte výrazne horšie. V tomto prípade ide o cabrio verziu, ktorá má o čosi lepšiu akustiku, ale zároveň aj vyššie nároky na výkon.

Po demontáži repro je hneď jasný dôvod – oem koaxiálne repoduktory sú opäť len lacné a nekvalitné. Vyrobené v Mexiku a s Mark Levinson značkou majú spoločné bohužiaľ len logo. Obdobne na tom boli aj basové meniče vo dverách. Navyše dvere bez akéhokoľvek tlmiaceho materiálu.

Ďalším problémom je síce vzhľadovo pekný a dokonca “class D” zosilňovač Mark Levinson, ale bohužiaľ konštrukčne a teda aj zvukovo zastaralý – jeho najväčším problémom je oblasť stredového a výškového pásmo (klasický problém ranných generácii tohto typu zosilňovačov). Navyše prekvapením bol obrovský frekvenčný prepad medzi 200-450hz, vďaka od výroby aktivovaným all pass filtrom na ľavých aj pravých basových kanáloch. Toto sa mi nepodarilo zistiť, aký zámer k tomu mal výrobca – pravdepodobne eliminovať parazitné rezonancie, či zvýrazniť basovú zložku ? Vďaka zosiňovaču s dsp procesorom Helix V twelve bolo možné tieto allpass krásne vyrovnať – toto zatiaľ nedokáže žiadny iný dsp procesor na trhu.

Najskôr som dôkladne vytlmil karbónové dvere, potom navrhol a vytlačil 3D redukcie na všetky meniče – predné stredobasové Helix Ci 3 w200 do dverí, koaxiálne som použil Helix Ci3 C100 a prerobil ich na možnosť aktívneho zapojenia. (deliace frekvencie, úrovne aj časová korekcia zvlášť pre výškovú sekciu a zvlášť prej stredovú membránu, čo veľmi pomohlo výslednému nastaveniu zvuku, napriek použitiu “len” koaxiálov”). Koaxiály som použil aj z dôvodu, že majiteľ auta chcel mať všetko bez viditeľného zásahu v interiéri. Tiež bol nahradený pôvodný center, takisto koaxiálnou verziou. Na repro som vyrobil aj konektory priamo na oem kabeláž, takže ani na tejto strane kabeláže sa nerobil akýkoľvek zásah a všetko je možné zapojiť bezproblémov veľmi rýchlo do pôvodného stavu.

No a posledná redukcia bola pre subwoofer v aplikácií “trunk IB”, kde ako pracovný objem využíva celý objem batožinového priestoru. Oem subwoofer priemeru 20cm sa podarilo po vytlačení 3D medzikusu nahradiť 25 cm membránou. Príruba pre subwoofer a jeho okolie bola taktiež dôkladne vytlmená.

Najdôležitejším komponentom je zosilňovač s DSP Helix V twelve – využitých bolo všetkých jeho 12 kanálov : 6 na predné plne aktívne 3 – pásmo, 2 na dialógový kanál (center) tiež v aktívnom režime, 2 pre zadné repro a 2 ostali pre dvoj cievkový subwoofer. Helix je doplnený HD-BT kartou pre kvalitný BT streaming (umožňuje streaming v aptX hd kvalite), ale samozrejme je zachovaný aj zdroj pôvodného audiosystému (DAB,FM,usb,atď). Pre každý zdroj signálu je možné použiť vlastnú equalizačnú krivku. Conductor na ovládanie úrovní či zmenu equalizácie našiel svoje miesto v stredovej konzole pod odklápacím krytom, je presne osadený v namieru vyrobenom držiaku. Do pôvodnej kabeláže nebol spravený žiadny zásah, káblový zväzok medzi Helixom a pôvodným zosilňovačom Mark Levinson som vyrobil na mieru pre priame pripojenie Helix-u.

Zvuk po naladení pomocou kalibrovaného mikrofónu už nepostráda žiadne detaily, perfektná je scéna nad prístrojovkou s dokonalými detailami a priestorovým zobrazením. Už nie je žiadny problém prehávať aj náročnejšie žánre bez obmedzenia dynamiky či levelov hlasitosti. Basová zložka je presná, kopák ma energiu na rozdávanie, dvere už vôbec nerezonujú. Subwoofer dopĺňa až prekvapivo vzhľadom na svoj priemer skoro takmer k najhlbšej oktáve (20-25hz).

Conductorom je možné regulovať úroveň subwoofer-u, meniť set up-y – v tomto aute sú k dispozícii tri – prvý na pôvodnú jednotku, druhý pre HD BT streaming a tretí pre jazdu s otvorenou strechou.